Kenan Ez Aldeen, oud-stichtingslid, boekhouder

"Vanaf de eerste afspraak met mevrouw Natalie in mei 2023, waar spraken we Engels tot nu,
zie ik dat mijn leven is helemaal veranderd
in het beste manier. Ik heb een baan en
ik kan deze bericht zonder vertaler schrijven.”
Rihanna9.jpg

Ik heb een baan en

ik kan deze bericht zonder vertaler schrijven.

Kenan

Mijn naam is Kenan Ez Aldeen. Ik ben op mei 2023 bij Stichting Meraki begonnen en heb tot eind november daar gewerkt. Ik was ann het begin van A1 niveau in Nederlandse taal. Ik ontmoette de wethouder van Voorschoten en vroeg hem om een baan of opleiding te volgen. Hij nam contact met mevrouw Natalie en zij maakte een afspraak voor mij. Mijn taken waren het boeking van inkoopbontjes bij Meraki en inkoop- en verkoopfacturen van alle ondernemers bij Stichting Meraki in Snel Start (boekhouding programma). Voor de Stichting had ik geen idee wat btw was of wat de taken van een boekhouder hier in Nederland zijn. Ik heb dit geleerd van mevrouw Rihanna en hoe ik btw-aangiften moest indienen. Spreken met collega’s speelde een grote rol in mijn Nederlandse taal verbetering van nul in het begin tot, volgens mij, 5 van 10. Vanaf december 2023 begon ik met werken bij administratie kantoor Focus on Quality als boekhouder. Nu doe ik in mijn werk bij Focus on Quality de administratie van meer dan 100 klanten: inkopen en verkopen boeken, btw aangiften indienen, jaarrekeningen maken, en Inkomstenbelasting aangiften en vennootschapbelasting indienen. En elke dag leer ik iets nieuws, bijvoorbeeld nu ben ik bezig met schenkings- en successieplanning leren. Vanaf de eerste afspraak met mevrouw Natalie in mei 2023, waar spraken we Engels tot nu, zie ik dat mijn leven is helemaal veranderd in het beste manier. Ik heb een baan en ik kan deze bericht zonder vertaler schrijven.

346658330_768672101588453_8152456963559178468_n.jpg

Sayed

In mei 2023 begon mijn reis als ondernemer. Als 64-jarige met een passie voor koken en een droom om mijn Afghaanse gerechten met de wereld te delen, stond ik voor een reeks uitdagingen. Mijn naam is Sayed, en dit is mijn verhaal. Mijn dagelijkse leven draaide om voetballen, tuinieren en familie. Maar ik voelde een innerlijke drang naar iets groters. Mijn drempels waren talrijk: geen betaalbare keuken te vinden, beperkte financiële middelen en het afsluiten van een lening leken onoverkomelijke hindernissen. Toen vond ik mijn weg naar Stichting Meraki, waar ik niet alleen leerde hoe ik een computer moest gebruiken en moest factureren, maar ook hoe ik mijn Afghaanse keuken kon promoten via sociale media. De weg was hobbelig, vooral toen ik merkte hoe ingewikkeld computers eigenlijk waren en hoeveel werk het bijhouden van de administratie is. Maar met doorzettingsvermogen en de steun van mijn kinderen en mijn medecursisten, overwon ik elke hindernis. Vandaag geniet ik van een stabiele klantenkring, niet alleen uit Nederland maar zelfs uit België en Duitsland. Mijn geluk is niet alleen de omzet die ik maak, maar ook de glimlach op het gezicht van mijn klanten wanneer ze mijn gerechten proeven. Mijn verhaal is er een van moed, veerkracht en samenwerking. Ik nodig je uit om deel uit te maken van mijn culinaire reis.

275373693_4901295213317987_7887626022822817133_n.jpg

Ik sta sterker in mijn schoenen, ik heb doelen en ben niet bang om er voor te gaan.

Nathalie

Ik ben vijf jaar geleden begonnen als fotograaf bij Stichting Meraki. Fotografie is mijn passie en ik wilde er heel graag mijn beroep van maken. In korte tijd begon ik regelmatig omzet te maken en kreeg ik behoorlijk wat vaste klanten. Toen brak de coronapandemie uit en kon ik lange tijd niet fotograferen. Dat bracht me tot het besef van hoe kwetsbaar een fotograaf eigenlijk is, en dat inspireerde mij om iets nieuws te gaan ondernemen. Met mijn achtergrond in administratie kwam tijdens een coachingsessie met Natalie het idee van Virtual Assistant naar voren. Ik vond dit een mooie aanvulling op mijn fotografie. Na wat onderzoek besloot ik ervoor te gaan, en dat bleek een goede keuze te zijn! Binnen korte tijd verdiende ik genoeg om mijn uitkering stop te zetten. Momenteel werk ik onder andere voor LaNSCO en City Deal Impact ondernemen, beide bedrijven die zich richten op sociaal ondernemen. Dit sluit goed aan bij mijn passie en interesse. Over vijf jaar hoop ik nog steeds een mooie balans te hebben tussen mijn werk als fotograaf en Virtual Assistant. Ook zou ik graag een project opzetten voor alleenstaande moeders die door verschillende redenen moeite hebben om aan het werk te gaan. Ik zie het als een geweldige kans om hen te leren hoe ze als Virtual Assistant hun eigen inkomen kunnen genereren. Hopelijk kan ik zo mijn steentje bijdragen aan het verbeteren van de wereld.