Droombaan of broodbaan?

Als je dit leest, ga ik ervan uit dat je werkt voor een gemeente en een relatief stabiele carrière hebt. Want wie van jullie is weleens meer dan 2 jaar ongewild werkeloos geweest? Ik denk heel weinig. Maar, wie is ooit langer dan twee jaar op zoek geweest naar een serieuze relatie? Datingsites, dates, voorgesteld worden aan potentiële kandidaten… Waarschijnlijk iets meer, jijzelf of iemand in je naaste omgeving. De eerste dates zijn als de eerste sollicitaties, je haalt het beste uit jezelf, je ziet iedere afspraak als nieuw en verdiept je in de ander. Na 10 teleurstellingen, afwijzingen, begin je minder te investeren, maar… je begint ook te twijfelen aan je zelf, aan je waarde. Zit er wel iemand op je wachten, is er iemand die bij je past? Laten we even vooruit gaan in de tijd en bedenk hoe je er na twee jaar bijzit. Wie gelooft nog in zijn kansen, wie gelooft nog in zichzelf na twee jaar? Niet heel veel van ons. Zo is het ook met de mensen die een baan zoeken. Stel je even voor dat je wekelijks solliciteert, eerst vol hoop en later steeds minder, na twee jaar heb je 100 teleurstellingen te verwerken. Wie staat dan nog sterk in zijn schoenen? Niet voor niets heb ik het voorbeeld relaties meegenomen in dit verhaal, Freud zei 100 jaar geleden al: liefde en werk, werk en liefde is alles dat is. Deze thema’s hebben een ongelofelijke impact op onze eigen waarde, ons zelfvertrouwen en ons vertrouwen in de wereld.

Stichting Meraki werkt graag samen met anderen.
Zowel met gemeenten en sociale diensten als bedrijven.

Hieronder zie je onze huidige partners:

logo-gemeente-zoetermeer.png
Logo LVkopie.png
rialheader.jpg
NAI.png
LWL Zuid-Holland Centraal.png
images.png
Screenshot 2024-07-18 123845.png
Screenshot 2024-07-18 124521.png
LC32-600x579.webp
logo_de_binnenbaan.png__720x425_q85_crop-smart_subsampling-2_upscale.png
RMT-logo.png
Krant5.jpg

Wat doen we bij Meraki?

Wij geloven in iedere kandidaat. Het enige criterium om bij Meraki te mogen starten is motivatie. Deelnemers komen omdat zij hun leven willen veranderen. Deelnemers krijgen de kans om te oefenen in hun droombaan, of dat nou fotografie is, boekhouden, lesgeven of in de bouw werken. Maar dat is niet het enige. Wekelijkse trainingen en workshops in combinatie met individuele coaching, gericht op empowerment. Wat kun je, welke kwaliteiten en talenten heb je en nog belangrijker, wat zijn jouw waarden. Wat wil je pertinent terugvinden in je leven. Een van de theorieën die we hiervoor gebruiken is de piramide van Maslow, waarbij het duidelijk wordt voor deelnemers dat zonder basis, dus onder meer inkomen, er geen ontwikkeling kan plaatsvinden, maar ook dat er nog zoveel meer belangrijk is voor een tevreden of misschien zelfs gelukkig leven. Bijna allemaal komen ze uiteindelijk uit bij een haalbaar doel, iets dat hen helpt duurzaam uit te stromen en blijvend zelfredzaam te maken.

Natalie Gallicola, oprichter van de Stichting Meraki:

Tot slot:… ongeveer 50% van mijn deelnemers gaat na opzegging van de uitkering samenwonen of trouwen.
Liefde en werk is alles dat is!

Aan gemeenten

We werken omdat we vervulling willen, omdat we onze waarden willen leven, omdat we onszelf willen verwerkelijken. Bijna niemand werkt alleen om zijn basis op orde te hebben. En toch, verwachten we van werkzoekenden dat ze zo’n broodbaan aannemen. Misschien wel juist voor statushouders. Alleen omdat zij de taal niet spreken. Omdat hun diploma’s niet aansluiten op de Nederlandse arbeidsmarkt. Meestal zegt een consulent: je krijgt 6 maanden de tijd om iets te vinden dat bij je past, na die zes maanden ga ik voor je zoeken en moet je accepteren wat je aanboden krijgt. In realiteit moet de kandidaat meestal een werkervaringsplek aannemen in de productie of kringloop winkel, want dat zijn de trajecten die beschikbaar zijn of omdat iemands taalniveau een te grote barrière is. De kandidaat wordt niet voorgesteld op zijn droombaan, want gebrekkige taal, ervaring en/of kennis van de Nederlandse regels/wetten. En de kandidaat lukt het nog niet om zelf te solliciteren. Helaas na zes maanden is hij er nog niet in geslaagd om een passende baan te vinden… dus elk werk is passend. ‘we hebben nog een opleidingstraject in de logistiek’ vertellen we de universitair opgeleide accountant of advocaat. En we zijn verbaasd dat hij niet gemotiveerd is, niet enthousiast en na een paar maanden uitvalt en terug komt in de uitkering. We proppen onze kandidaten in een mal van werk met behoud van uitkering, of een tijdelijk contract ter hoogte van de uitkering en verwachten dat hij gelukkig is. Het effect? De kandidaat is gedesillusioneerd, verliest zijn vertrouwen in de samenleving, en het belangrijkst gelooft niet meer in zichzelf, in zijn vermogen om ooit zelfredzaam te worden.